beddengoed

Steeds meer mensen hebben tegenwoordig moeite met slapen. Voor sommigen betekent dat moeilijk in slaap kunnne komen, terwijl anderen steeds opnieuw in het midden van de nacht wakker worden. Maar voldoende slaap is ongelooflijk belangrijk, niet alleen om tot rust te komen maar ook om problemen zoals stress en hoofdpijn te verminderen. En hoewel ieder slaapprobleem om zijn eigen oplossing vraagt, zijn er gelukkig ook tips die bij alle soorten slaapproblemen kunnen helpen. Onderstaande tips zijn gemakkelijk toe te voegen aan je dagelijkse routine, en helpen je op weg naar een goede en gezonde nachtrust.

Kies voor hoog kwaliteit beddengoed

Goed beddengoed is onmisbaar voor een goede, en gezonde nachtrust. Zo kan een té warm of een té koud dekbedovertrek ervoor zorgen dat je lichaam niet helemaal ontspant, waardoor je minder snel in slaap zult vallen. Daarnaast is een goed kussen écht onmisbaar. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, maar een goed kussen zorgt er niet alleen voor dat je lichaam volledig kan ontspannen, het voorkomt ook klachten als nek- en rugpijn in de ochtend.

Zet het beeldscherm uit

We spenderen dagelijks veel van onze tijd op beeldschermen. Denk bijvoorbeeld aan het televisie kijken, computeren en onze mobiele telefoons. Maar wist je dat het blauwe licht dat van onze beeldschermen afkomt, ons wakker houdt. Het zorgt er namelijk voor dat er minder slaaphormonen worden aangemaakt, waardoor je minder snel moe wordt. Op de lange termijn kan dit voor fikse slaapproblemen zorgen. Om dit te voorkomen is het een goed idee om minimaal een uur voordat je gaat slapen, alle beeldschermen uit te zetten.

Zorg voor een slaapritme

Een onregelmatig ritme zorgt ervoor dat je biologische klok word verstoord. Om dit te voorkomen is het een goed idee om een routine op te bouwen. Kies bijvoorbeeld een vast tijdstip waarop je naar bed gaat, én ook een vast tijdstip om op te staan. Zorg ervoor dat je slaap als prioriteit stelt. Bijvoorbeeld door die ene email niet nog ‘s nachts te beantwoorden.